Friday, May 1, 2009

Pealesurutud omamine

Lugesin just Economistist lugu Iisraeli ärimehest Shai Agassi, kes plaanib järgmise paari aasta jooksul ellu viia uut moodi elektriautode süsteemi. Better Place on selle nimi. Ma olen tema projekti praeguseks umbes aastajagu jälginud. Nüüd, kus ettevõtmise toimimiseni on jäänud mõned kuud, on meedias välja ilmunud kahtlejad ja takistajad. Nagu ikka kui mingi uus plaan hakkab vanade turuvalitsejate tegemisi ohustama.

Tutvustan teile lühidalt tema plaani. Agassi ettevõte ei tooda autosid (need annab partner Nissan-Renault). Vaid müüb sõidukeid kas kilomeetritasu või teatud hinnapaketi alusel kasutajatele. Kuid võtad kallima paketi võid saada masina odavamalt. Nii nagu mobiilitootjad seda teevad. Better Place ehitab omalt poolt välja laadimisjaamade võrgu ja patareide vahetamispunktid. Masinate patareid võimaldavad sõita 160 km. Siis läheb kasutaja vastavasse teenindusjaama, kus robot vahetab akud 40 sekundiga uute, laetud, patareide vastu välja.
Hetkel on Renault-Nissan välja pakkunud enamuses dzhiipe, kuid küll majanduskriis ka väiksemad autod välja toob. Siis peaks ka sõiduulatus paranema.

Peamised vastuargumendid Agassi lahendusele on kas isiklikud või tehnilist osa puudutavad. Esimesed näitavad, et kui muid argumente ei ole, siis tuleb peategelane pikali lüüa proovides välja tuua tema varasemaid ebaõnnestumisi. Näiteks ei olevat kõik Agassi ideed õnnestunud Saksa äritarkvara firmas SAP. Kuigi ta oli suutnud oma programmeerimisettevõtte sellele hiiglasele maha müüa ja siis sakslaste juures asepresidendiks tõusta.

Tehnilise lahenduse kritiseerimine on aga autotootjate lobi. Väidetakse, et sõidukite parima juhitavuse huvides on tootjad hakanud akusid üle auto kere laiali asetama. Mistõttu ei ole enam võimalik teostada akude lihtsat vahetamist ümberlaadimise korral. (Kuid see teeb ka rikete korral masina hooldamise kallimaks) Teine väide on, et inimesed tahavad pigem oma elektriauto akusid omada (sic!) selle asemel et neid kogu aeg vahetada.

Agassi vastas nende väidete peale, et mõistab kuidas Better Place on muutunud tõsiseks konkurendiks vana mõtlemisviisiga autotööstuse esindajatele. Mõistetavalt oleks neile väga kahjulik, kui inimesed saaksid kasutada oma sõidukeid sõltumatult autotootjatest ning ei oleks enam nendega seotud. Siit võib olla vaid üks väike samm autojagamise ehk carsharing-uni. See tähendab, et sa ei oma autot, vaid rendid sellist autot mida sul vaja on kohalikult linnavalitsuselt või rendiettevõttelt. Seda kõike siis kui sul tekib vajadus sõiduki järele, mitte ei hoia teda enamuse ööpäevast kasutamata oma hoovis.
See aga oleks lõpp autode väljaostmisele, pikkade liisingute abil teenitud kasumitele, hooldusest teenitud lisarahale, ühe ettevõtte või grupi külge seotud tarbijatele. Võib tekkida veel tõsisem konkurents, kus inimestel kaob margitruudus ja autoarmastus...

Kokkuvõtteks üks lause Eesti kinnisvaramajanduse kõrgaegadest: "Kõige parem on oma kodu omada."

No comments:

Post a Comment